موضوعات
درباره ما
منو
آرشیو
عناوین
پست
دانستنی ها
  • کانون خانه مديريت يکي از بهترين و فعالترين کانون هاي دانشجويي دانشگاه نبي اکرم و بزرگترين کانون مديريتي استان آذربايجان شرقي مي باشد. کانون خانه مديريت قول ميدهد سال 93 دوران طلايي خود را به اجرا بگذارد و به تمام دانشجويان خدمات بي نظيري ارائه دهد.
  • ورود اعضا:

    خبرنامه وب سایت:





    Alternative content


    یاس تم-ابزار گوکل پلاس

    statistics

    قالب وبلاگ

    آمارگیر وبلاگ


    فونت زیبا ساز
    فونت زیبا ساز
    فونت زیبا ساز
    فونت زیبا ساز
    

    جاوا اسكریپت



    
    
    •••مدیریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت•••
    ♥♥♥University College of Nabi Akram♥♥♥
    1:14 , جمعه 23 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

    برای دانلود پاور پویت  به ادامه مطلب بروید


    MORE ,
    22:59 , سه شنبه 20 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

    برای دانلود پاور پوینت مکتب کلاسیک به ادامه مطلب بروید.

    (ارائه شده در کلاس)


    MORE ,
    13:33 , چهار شنبه 7 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا


     

     

     

     

    برای دانلود مقاله الگوی توسعه نئوکلاسیک، دانلود مقاله مدیریت استراتژیک و انواع استراتژی ها، انیمیشن مدیریت خوب یک جماعت در مقابل بحران به ادامه مطلب بروید.


    MORE ,
    1:29 , شنبه 3 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

    بررسي اصول ومفاهيم تئوري نئوكلاسيك

    تئوري روابط انساني ازتضادهايي كه فلسفه تئوري كلاسيك باروح وروان انسان داشت، سرچشمه گرفته وبيشتربروجودانسان وشخصيت انساني پايه گذاري شده است.همچنان كه ازنام آن پيداست اين تئوري برپايه تئوري كلاسيك بناشده است.به زبان ساده تراين نظريه همان نظريه كلاسيك اصلاح شده وتوسعه يافته است. بررسي اصول ومفاهيم تئوري نئوكلاسيك بامطالعه فردشروع  مي شود. اين مكتب رايك نفراستراليايي به نام التون مايوپايه ريزي كرد كه به عنوان پدر مكتب روابط انساني شهرت يافت.

     


    MORE ,
    16:7 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا
    مكتب نئوكلاسيك Neoclassical School
     
    مکتب نئوکلاسیک یا ماژینالیسم، یکی از مکاتب اقتصادی است که با پایه‌قرار دادن نظریات کلاسیک‌ها، اقتصاد را از سطح کلان به سطح خرد کشید و رفتار فرد و بنگاه تولیدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ از طرف دیگر هر دو طرف عرضه و تقاضا را در تجزیه و تحلیل اقتصادی داخل کرد.
    بین 15 تا 20 سال اوایل دهه‌های 1870 و 1880 و به‌وجود آمدن مشکلات و حتی بحران‌هایی در اوضاع زندگی اجتماعی-اقتصادی مردم، به‌ویژه در جوامع سرمایه‌داری، وجود فقر و اختلاف طبقاتی، شکل‌گیری کارتل‌ها و تراست‌ها و حاکمیت آن‌ها بر اقتصاد و اجتماع، فقدان یک سیستم حمایتی از کارگران و بسیاری از مشکلات دیگر، همگی حکایت از این امر داشتند که با وجودی که حدود یکصد سال از انقلاب صنعتی و اجرای راه حل‌های کلاسیک می‌گذشت، هنوز بسیاری از مشکلات، حل نشده باقی مانده بود. از همین‌رو زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب نهایی‌گرایی به‌وجود آمد. بی‌ثباتی مالی کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای سرمایه‌داری از دیگر مسائل و مشکلات این دهه بود؛ به‌طوری‌که در خلال بیست سال (1873-1893) بیش از چهار بحران اقتصادی و مالی در آن کشورها به‌وقوع پیوست.[1]
    بعد از انتشار كتاب "اصول اقتصاد سیاسی" جان استوارت میل (John Stuart Mill: 1806-1873 ) در سال 1848میلادی، تجزیه و تحلیل اقتصادی برای مدت بیست سال رونقی نداشت؛ تا اینكه در سال 1870 ویلیام استنلی جونز (William Stanley Jevons: 1835-1882) كه در دانشگاه لندن به‌عنوان دانشجوی دوره فوق لیسانس در رشته اقتصاد مشغول تحصیل بود، در سن بیست و چهار سالگی، اصل فایده یا مطلوبیّت را در تجزیه و تحلیل اقتصادی خود به‌كار برد. جونز در سال 1871، كتابی تحت عنوان "نظریه اقتصاد سیاسی" منتشر كرد. هدف او از انتشار این كتاب تجدید نظر در اصول اقتصادی مكتب كلاسیك با استفاده از مفهوم مطلوبیت نهایی و ریاضیات مربوط به آن بود. در همان زمان، اقتصاددان دیگری به‌نام كارل منگر (Carl Menger: 1840-1921) در اتریش و بر همان اساس، علم اقتصاد را مورد بررسی قرار داد و سرانجام در سال 1874 یك اقتصاددان فرانسوی به‌نام لئون والراس (Léon Walras: 1834-1910 ) در سوئیس افكار علمی جونز و منگر را به محافل اقتصادی آن كشور معرفی نمود. این سه دانشمند، بنیانگذار مكتبی هستند كه در تاریخ عقاید اقتصادی به دو صورت نامگذاری شده است:
    نئوکلاسیک؛ نام مكتب نئوكلاسیك به این دلیل به آن‌ها داده شده که نهایتا به نتایج كلاسیك‌ها رسیدند و به‌نوعی عقاید آن‌ها را احیا كردند و در واقع نظریه‌شان زاییده افكار كلاسیك‌هاست، به آن‌ها داده شده است.
    نهائیون؛ مكتب نهائیون (مارژینالیست‌ها) نیز به این علت به آنها اطلاق شده كه اصل مطلوبیت نهایی، مورد توجّه و كاربرد تحلیل‌گران این مكتب اقتصادی بوده است. از این‌رو، افكار این اقتصاددانان در تاریخ عقاید اقتصادی "انقلاب نهائیون" نام‌گذاری شده است.[2]

     


    MORE ,
    15:5 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا
    مدیریت استراتژیک (فرآینداستراتژی)
     
     
    جیمزبراین‌کویین- هنریمینتسبرگ- رابرتامجیمز
     
     


    گرد آورنده خلاصه كتاب: محسن قادری- ترجمه: محمدصائبی- استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدف ها ، سیاست ها و زنجیره های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل بهم پیوسته با یک دیگر ترکیب می کند.هدف ها تعیین کننده این است که چه چیزی و چه وقت باید
     

    حاصل شود.هدف های اساسی که بر بالندگی کلی یک موجودیت تاثیر می گذارند هدف استراتژیک می گویند.سیاست ها قواعدی هستند که محدوده ی انجام دادن کاری را به صورت تصمیم های اقتضایی برای حل تعارضات موجود معین می کنند.برنامه ها توالی گام به گام اقداماتی را که برای دست یابی به هدف های اساسی لازم اند را مشخص می کنند. تصمیمات استراتژیک آنگونه تصمیم هایی هستند که مسیر کلی حرکت یک سازمان و بقای نهایی آن را در شرایط متغییر در محیط های درخور توجه آن سازمان پدید آیند معین می کند.

    فهرست مطالب:
    استراتژی های تغییر
    استراتژی در برابر تاکتیک
    ابعاد استراتژی
    معیارهای استراتژی اثربخش
    تعریف استراتژی(نوشته ی هنری مینتس برگ)
    تدوین استراتژی
    مفهوم استراتژی صنفی کنث آر. اندروز
    ارزیابی استراتژی بازرگانی نوشته‌ی: ریچارد روملت
    چگونه نیروهای رقابتی، استراتژی را شکل می‌دهند نوشته‌ی مایکل‌ای. پورتر
    تهدیدهای ورود به بازار
    تدوین استراتژی
    استراتژی‌های رقابتی عام نوشته‌ی:مایکل ای.پورتر
    رهبری در هزینه
    تمایز محصول
    تمرکز(محدود‌نگری
    تشخیص نوع استراتژی
    استراتژی‌های عام
    استراتژی‌های یک بعدی یا ارزش بالا یا قیمت نهایی نازل
    استراتژی‌های پیشتاز یا مبتنی بر پیش‌دستی یا بازگستر
    سه الگوی استراتژی‌سازی نوشته‌ی: هنری مینتس برگ
    الگوی انطباقی استراتژی سازی
    الگوی برنامه‌ریزی
    واقعیات برنامه‌ریزی بلند مدت: نوشته‌ی براین جی.لوزبی
    برنامه‌ریزی زسمی و نظام مدیریت
    دگرگونی استراتژیک: ((فزونی تدریجی منطقی)) نوشته‌یک جیمز براین کویین
    نظام مدیریت در ژاپن و تاثیر آن بر استراتژی بازرگانی نوشته‌ی: ولادیمیر پیوسیک و نیناهاتوانی
    افسانه‌ی مدیر تحصیل‌کرده: نوشته‌ی جی. استرلینگ لیوینگستن

     


    MORE ,
    13:52 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

    مدیریت برنامه ریزی

    •  برنامه‌ریزی، فرآیند آگاهانه تصمیم‌گیری در مورد اهداف و فعالیتهای آینده یک فرد، گروه،واحد کاری یا سازمان است. مدیر یا مدیران برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی را با یک تحلیل موقعیتی آغاز می‌‌نمایند و درچارچوب محدودیت زمانی و منابع، اطلاعات مرتبط با مسأله مورد برنامه‌ریزی را جمع‌آوری و تفسیر می‌‌نمایند؛ سپس با تأکید بر‌خلاقیت، مدیران و کارکنان را تشویق کرده تا بر پایه نگرشی وسیع به امورشان بیندیشند؛ آنگاه با توجه به مزایا، مضرات و تأثیرات بالقوه هر‌گزینه، مناسبترین و امکان پذیرترین اهداف و طرحها را برگزیده و مدیران و کارکنان را توجیه نموده و منابع مورد نیاز را در اختیار آنان گذاشته و به انجام آن تشویق می‌نمایند. از آنجائیکه برنامه‌ریزی، فرآیندی پیش رونده و تکرار شونده است‌، مدیران باید بطور مستمر عملکرد واحدهای تحت تکفلشان را از جهت تطابق با اهداف و برنامه‌ها تحت نظر داشته باشند.

    MORE ,
    13:48 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

    نظريه هاي مديريت:

     

    براي آغاز بحث و مقايسه نظريات مديريت لازم است درباره سبك هاي مديريت و دوران آن اطلاعاتي هرچند كوتاه و مختصر به دست آوريم. پس به اختصار: مكتب كلاسيك: تيلور ، فايول، وبررا مورد بررسي قرار مي دهيم

     

    مكتب كلاسيك با سه نظريه مديريت علمي، مديريت اداري ونظريه بوروكراسي و بر اساس فرضيات مشابه اي پديد آمده است. از نظر زماني اين سه نظريه تقريبا در يك دوره مطرح شده اند.

    مديريت علمي:

    پيش از انقلاب صنعتي، در مديريت، روشهاي معمول و سنتي به كار گرفته ميشد، ولي با وقوع انقلاب صنعتي و توليد انبوه، ديگر اين روشها جوابگوي نياز جامعه و صنايع نبود.چرا كه  معايب اصلي آن انتخاب تصادفي كارگران، عدم تشويق افراد كوشا و استفاده از روش استبدادي در رهبري سازمان ها و صنايع موجب بروز مشكلات عديده مي شد.در اين زمان صاحب نظران مديريت علمي كه بيشتر مهندسان جواني بودند كه به صورت تجربي با شيوه هاي انجام كار روبرو بودند مديريت علمي را مطرح نمودند. فردريك تيلور كه فردي معمولي بود و به علت كم بينايي نتوانسته بود در رشته حقوق ادامه تحصيل دهد به عنوان يك كارگر ساده در كارخانه مشغول كار شد. تيلور به دليل فعاليت زياد خيلي زود از كارگري ساده تبديل به سرمكانيسين شد.وي در طول اين مديتاز نزديك با روشهاي انجام كار و مشكلات آن اشنا شد و در صدد حل آن برآمد.اينجا شروع كار تيلور و مطالعات وي در زمينه اداره امور به نحوي كه توليد به حداكثر برسد بود كه بعدا با تحقيقات و آزمايشاتي كه انجام داد پايه مديريت علمي را بنيان نهاد و به عنوان پدر مديرت علمي نيز شهرت يافت.علاوه بر تيلور كه نقش اساسي در تكوين مديريت علمي داشته صاحب نظراني همچون هنري گانت، فرانگ وليليان گيلبرگ و هارينگتون امرسون نيز در تكامل آن سهمي عمده داشته اند.


    Tag's: مدیریت, کلاسیک, مدیریت علمی فایول, مکتب کلاسک, مدیریت اداری, اداری, نظریه, بروکراسی, نظریه بروکراسی,
    MORE ,
    13:45 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

     

     

     

     

    مشخصات كتاب
    سرشناسه: تاري، خداوردي، 1340
    عنوان: مديريت و سرپرستي سازمان
    مؤلف: خداوردي تاري
    مشخصات نشر: تبريز، 1386، هنر اول
    شابك:    6- 17- 7752- 964- 978
    يادداشت: فيپا
    موضوع: مديريت
    شماره كتابخانه ملي: 41988- 85 م
    صفحه‌آرائي: موسسه آذين كامپيوتر
    چاپ: آذر آبادگان

     

     

     

     

    مديريت و سرپرستي سازمان

    زير نظر استاد ارجمند: جناب آقاي مهدي ياراحمدي خراساني
    گرد آوردگان : رضا افتاده و جواد مهدیزاده

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول
    تحولات تاریخی اندیشه مدیریت
    مدیریت ،عامل تحولات شگرف و محیرالعقول است
    1-
    نظریه های کلاسیک
    قدیمی ترین نظریات مدیریتی را به سه شاخه مدیریت علمی (تیلور) مدیریت اداری (فایول) و مدیریت بوروکراتیک (ماکس وبر) تقسیم نموده اند .این نظریه ها از سال 1900 تا 1950 میلادی به ترتیب در امریکا،فرانسه و آلمان ظهور کرد .
    الف- نظریه مدیریتی علمی (تیلور)
    در سال 1903 فردریک ونیسلو تیلور کتاب اصول مدیریت علمی را در انجمن مهندسان مکانیک ارائه نمود وبدین طریق نظریه جدید علمی در حوزه مدیریت پدیدار شد وی بعد از تجربه کارگری در کارخانه به جهت جدیت و تلاش به سر مهندسی کارخانه رسید او معتقد بود که افزایش کارائی به کارگران کارا بستگی دارد و به همین جهت وی با یافتن ارتباط ماشین و کارگر توانست شیوه های علمی مطالعه زمان و حرکت و انگیزه های فردی بهترین راه انجام کار را به کارکنان ارائه دهد فلسفه مدیریت علمی این بود که اساس مدیریت می بایست بر واقعیات اثبات شده است و نه ظن وگمان  او اعتقاد داشت به کمک روش علمی می توان فعالیتهای علمی را به نظم در آورده و کارایی را افزایش داد.


    MORE ,
    13:34 , جمعه 2 فروردين 1392 , قرباني & والي نيا

     

    هنري فايول ( 1925 – 1841 )

     


     

     

     

     

    هنري فايول يك مهندس معدن فرانسوي بود كه بطور مستقل از جنبش مديريت علمي آمريكايي ، يك تئوري عمومي درباره مديريت بازرگاني ارائه نمود. قابل توجه ترين اثروي،كتابي تحت عنوان (( مديريت عمومي وصنعتي )) بود كه در سال 1925 منتشر گرديد . فايول در اين كتاب تلاش نمود به طبقه بندي وظايف مديريت بپردازد . فايول برخلاف تيلور و پيروانش در مديريت علمي ، پيش از آنكه به مديريت فرايندهاي منفرد بپردازد ، بر وظايف مديران ارشد تأكيد نموده است . ايده هاي فايول انعطاف پذيرتر از تيلور بوده و نگرش وي به مديريت داراي جذابيت خاصي مي باشد .

     

     



    MORE ,
    Template World